• sirpa.heikkila@ravintovalmentaja.fi

Ihanan kamalat hormonit

Updated: Sep 18

Hormonit ohjailevat koko kehoamme ja kutsun niitä ihanan kamaliksi sillä ne ohjailevat myös mieltämme, joka on tietyllä tavalla aika pelottavaa.


Huojentavaa kuitenkin on, että voimme vaikuttaa niihin syömämme ravinnon avulla.

Ravinto on elintärkeää hormonien muodostukselle ja merkittävää on millainen rasvakudos kehossamme on josta hormoneita mm.muodostuu. Hormoneita muodostuu myös suolistossamme joten suoliston kunto on olennainen osa hormonien tasapainoituksessa.


Hormonien eritykseen liittyy mutkikas palautesäätelyjärjestelmä, jossa yksikin heikko lenkki saa hormonitoiminnan häiriintymään.Hormonit vaikuttavat pieninä pitoisuuksina elimistössämme ja hienosäätävät kehoamme.


Elimistömme tärkeimpiä hormoneita


Insuliini

Kortisoli

Kilpirauhashormonit

Estrogeeni

Progesteroni

Testosteroni

Kasvuhormoni

Melatoniini

 

Mihin hormonit elimistössämme vaikuttavat?


Mielialaan

Sydämen lyöntiin

Hengittämiseen

Verenpaineeseen

Painoon

Uneen (hormonit laittavat sinut nukkumaan illalla ja herättävät aamulla)

Vireystasoon

Verensokeriin

Lipidoon

Hormoneita muodostuu rasvoista, aminohapoista ja kolesterolista


Elimistömme muodostaa hormoneita rasvakudoksesta. On siis todella merkityksellistä minkälaisia rasvoja syömme. Välttämättömät rasvahappomme ovat omega-3 ja omega-6 rasvahapot, joita elimistömme ei pysty valmistamaan itse vaan ne pitää saada ravinnosta.

Niiden laatu on merkityksellinen koko terveydentilamme kannalta.


Testosteroni, estrogeeni ja progesteroni muodostuvat kolesterolista joten tarvitsemme kolesterolia, mutta toki pitää huomioida hyvät suhteet LDL/HDL/Triglyserideissä sillä liian korkea kolesteroli on riski sydän- ja verisuonisairauksille.


Laadukkaat aminohapot eli proteiinit ovat merkityksellisiä mm.insuliiniin ja kilpirauhashormonien muodostuksessa. Prosessoidut valmisteet eivät ole suotuisia elimistömme hormoneille vaan suosi mahdollisimman luonnollista.

 

Painonpudotus ja hormonit


Painonpudotus ei ole aina yksinkertaista ja toisilla on todella paljon haasteita saada paino putoamaan. Kilpirauhanen säätelee aineenvaihduntaamme ja, jos siinä on ongelmaa on usein haasteita myös painon kanssa. Kilpirauhasen vajaatoiminnassa paino lähtee nousemaan, vaikka ei syötäisi mitään ja kilpirauhasen liikatoiminnassa paino taas putoaa liian paljon.


Varsinkin Suomessa naisilla on todella paljon kilpirauhasen vajaatoimintaa ja suosittelenkin tekemään kerran vuodessa oman terveyden vuosihuoltoa verikokein, johon sisältyisi myös verikokeet kilpirauhasen hyvinvointiin (TSH ja T4V).


Hormonikierukan progesteroni on levonorgestreeli, joka rakeenteellisesti sama kuin testosteroni voi aiheuttaa androgeenisivuvaikutuksia, kuten hiustenlähtöä ja painonnousua. Aito progesteroni on aina keholle parempi ja vaikuttaa myönteisesti mm.aivoihin.

Miten hormoneita tasapainoitetaan?


Rasvahapoilla

Optimaallisilla ravintoaineilla

Runsaasti antioksidantteja ravinnosta

Suoliston kunto tärkeää

Riittävästi palauttavaa unta

Pidetään huolta maksan detoksifikaatiosta

Veden riittävä saanti (nesteen määrä solukalvossa merkityksellinen)

Vältetään ylipainoa

Alkoholin ja kofeiinin vähentämisellä

Tupakointi on haitallista hormonitoiminnalle

 

Sinulle voisi olla apua ravitsemuksen päivittämisellä, jos kärsit mm.


PMS- oireista

PMDD- oireista

PCOS

Vaihdevuosi oireista

Vaikeista kuukautiskivuista (oireet johtuvat usein siitä, kun prostaglandiinia vapautuu kohtuun)

Aknesta (usein akneen liittyy hormonaalinen epätasapaino)

Painonpudotus on vaikeaa

Paino vain nousee, vaikka syöt kuin lintu

Koet voimakkaita mielialamuutoksia, jotka häiritsevät elämääsi

Keho ei tunnu enää omalta, turvottaa ja koko kroppa on tukossa

Sinulla on ongelmia kilpirauhasen kanssa

Kehossasi on liikaa testosteronia eli kärsit mahdollisesti Hirutismista

Kehossasi on estrogeenin ylijäämää (liika estrogeeni aiheuttaa kehossa erilaisia oireita)





Ota yhteyttä niin tasapainoitetaan kehoasi niin, että sinulla on hyvä olla☀️


Hyvinvointiasi ajatellen


Sirpa❤️






171 views0 comments

Recent Posts

See All